درمان اینترنتی برای اضطراب اجتماعی در نوجوانان
بر مبنای جدیدترین روشهای علمی روز دنیا
پایهگذار سبک نوینی از درمان
مادر حسنا. ت: سلام ...خیلی دوره خوبی بود. نه تنها بچه ها بلکه ما بزرگترها هم کمابیش به این نشانهها مبتلا هستیم .... "تماشاچی های خیالی" واقعا یک عبارت عالی بود!!! تسلط بر خود و آرامش، توازن زیبای شخصیت است و دو سر افراط و تفریط دارد. افراط آن خود بزرگ بینی و اعتماد بنفس کاذب پیش چشم تماشاچیهای کاذب ! و تفریط آن، تشویش و نگرانی ازینکه مبادا پیش چشم تماشاچی های کاذب دست از پا خطا کنه!
تماشاچیهای کاذب از کجا اومدن ؟؟؟ من میدونم ... ازقضاوتهای دیگران نسبت به ما. دو حدیث زیبا یادم اومد از حضرت علی (ع): "هرگاه از چیزی ترسیدی خود را در آن بیفکن! "
در سالهای ابتدایی تدریسم ظاهر شدن در جلوی کلاس بعنوان مدرس برایم بسیار تنش زا بود خمیازه، خنده، بی توجهی به درس، پچ پچ کردن بچه ها هر کدام برایم هزاران پیام و معنا و مفهوم منفی و ناراحت کننده در مورد من، ظاهرم، تلفظم، اشتباهم و ... داشت. مدتها و ترمها و سالها طول کشید تا بر این حال فائق بیام و الان کاملا می دانم که خنده و خمیازه و پچ پچ بچه ها هزار دلیل به غیر از من دارد ...
و حدیث دوم: " عذر برادرت را بپذیر! و اگر عذری نداشت برایش عذری بتراش!" فکر جایگزین یک خیال دلخوش کننده نیست بلکه مهارتی آگاهانه برای کنترل ورود افکار به درد نخور هستند! ( حتی اگر درست باشند!)
حسنا.ت: برنامه جالب و خیلی خوبی بود. ایشالا که از این راه حلها به خوبی استفاده کنیم و حال خودم رو بهتر کنیم.
در جامعه مدرن امروزی، کلینیکهای روانشناسی و مشاوره با نسل جدیدی از مراجعین نوجوان مواجه هستند که تکنولوژی بخشی از زندگی و همراه تک تک لحظات آنهاست. نوجوانانی که در حین جلسه درمانی با فرستادن یک پیامک، تمرکز خود را از دست میدهند، در مورد اطلاعاتی که از طریق گوگل یافتهاند از روانشناس خود سوال میپرسند و اظهار میکنند، درباره اضطراب خود در یک شبکه اجتماعی مانند فیسبوک یا توییتر، پست میگذارند. با توجه به رابطه تنگاتنگ تکنولوژی و سلامت روان، همچنین شرایط فعلی شیوع کرونا، امروزه در سرتاسر دنیا دامنه وسیعی از خدمات روانشناختی از طریق اینترنت به مراجعان ارائه میشود. تحقیقات بسیاری تاثیر مداخلات درمانی آنلاین را بر بسیاری از اختلالات روانی از جمله افسردگی، اضطراب، اختلالات خواب و... بررسی کرده و نشان دادند این سبک درمانی نتایج مشابهی با درمان چهره به چهره و حضوری دارد. این پیشرفت می تواند برای همه افراد نیازمند به درمان جهت صرفه جویی در هزینه و زمان بخصوص برای دسترسی به افرادی که دارای محدودیت زمانی یا مکانی برای مراجعه به درمانگر هستند بسیار مفید باشد. همچنین درمانگران را قادر میسازد که درمان را در خارج از جلسه درمانی و به زندگی واقعی بیماران انتقال دهند.
اگر فرزند شما دوستان کمی دارد یا هیچ دوستی ندارد، اگر تمایل به مدرسه رفتن ندارد (در دوران قبل از شیوع کرونا)، اگر در فعالیتهای گروهی یا مهمانیها شرکت نمیکند: احتمالا ترس شدیدی از قضاوت منفی دیگران درباره خودش دارد و مشکوک به اختلال اضطراب اجتماعی است. این اختلال یکی از شایعترین اختلالات دوره نوجوانی است.
خداروشکر درمانهایی برای این اختلال طراحی شده که موثرترین آنها درمان شناختی-رفتاری است که در این برنامه پژوهشی این رویکرد درمانی را به شیوه آنلاین اجرا میکنیم. این پژوهش کاملا علمی و با نظارت اساتید و متخصصان روانشناسی و بر مبنای جدیدترین روشهای علمی روز دنیا، در دانشگاه شهید بهشتی انجام میشود. الگوی درمانی این پژوهش برگرفته از شیوه مرسوم درمان شناختی-رفتاری آنلاین در کلینیک کودک و نوجوان شهر استکهلم است که مجری این طرح، پس از بازدید از آن مرکز، چار چوب آن سبک درمانی را در پروژه فعلی پیاده کرد.
مزایای شرکت در این برنامه پژوهشی:
۱- شما وقتی فرزندتان را به کلینیکها میبرید ممکن است روند بهبودی به خوبی ثبت و پیگیری نشود ولی وقتی در یک پژوهش علمی شرکت میکنید، شما هم فراموش کنید محقق به طور دقیق پیگیر اوضاع و احوال فرزندتان هست.
۲- بزرگترین امتیاز این برنامه، آنلاین بودن آن است. شما ممکن است بخواهید فرزند خود را به کلینیکها ببید ولی فرصت نکنید، مرخصی نداشته باشید، مسیرتان دور باشد ولی با این سبک نوین درمانی میتوانید بهطور کامل از خدمات کلینیکی به صورت غیرحضوری استفاده کنید.
۳- نکته آخر همانطور که میدانیم متاسفانه خدمات رواندرمانی، خدمات نسبتا گران و پرهزینهای هستند ولی شرکت در این برنامه درمانی شانس و فرصت بسیار خوبی است که میتوانید از آن استفاده کنید. درمانی که هیچ هزینهای بابتش پرداخته نمیشود و بسیار دقیق هم پیگیری میشود.
اضطراب یک واکنش هیجانی است که هر فردی به طور طبیعی آن را تجربه میکند. طبیعی است که قبل از یک امتحان مهم یا یک سخنرانی و کنفرانس کلاسی، یا قبل از ورود به زمین مسابقه برای یک بازی مهم، اندکی مضطرب باشید. در حقیقت، وجود کمی اضطراب از شما محافظت میکند. با اینحال بعضی اوقات ذهن نگران شما حتی زمانی که خطری در بین نیست یا حداقل زمانی که خطر بسیار کم یا غیرمحتمل است، میگوید که اوضاع و شرایط خطرناك است. در این مواقع احتمالا شما دچار اختلال اضطرابی هستید. داشتن اختلال اضطرابی نشانه ضعف یا غیرعادی بودن شما نیست. اختلال اضطرابی به این معنی نیست که مشکلی روانی جدی دارید. بلکه به این معنی است که پاسخ هیجانی یکسانی که در موقعیتهای خاص برای حمایت شما وجود دارد، عمل نمیکند.
نوعی از اختلالات اضطرابی که در دوره نوجوانی شایع است «اختلال اضطراب اجتماعی» است. اضطراب اجتماعی یکی از شایع ترین اختلالات اضطرابی نوجوانان به شمار میرود. اضطراب اجتماعی دلشوره شدید و طولانی در موقعیتهای اجتماعی یا اجرایی مانند ورزش کردن، کنفرانس دادن میباشد که ممکن است باعث خجالت شود یا امکان این وجود دارد که دیگران فرد را به طور منفی ارزشیابی کنند. تمامی نوجوانان در بعضی مواقع در موقعیتهای اجتماعی احساس نگرانی میکنند و دوست ندارند دیگران فکر بدی در مورد آنها بکنند، ولی برای بعضی نوجوانان اضطراب اجتماعی رنج زیادی به همراه دارد و از حضور و مشارکت آنها در فعالیتهای روزمره جلوگیری میکند. نوجوانان مبتلا به اضطراب اجتماعی، در موقعیت های اجتماعی مثل مهمانیها، اجتماعات و یا کلاس درس اضطراب شدیدی را تجربه میکنند. این گـونه افراد به طور کلی از موقعیتهایی که امکان دارد از سوی دیگران مورد قضاوت و ارریابی قرار گیرند هراس دارند.
علائم جسمی که معمولا در اختلال اضطراب اجتماعی دیده میشوند شامل سرخ شدن، عرق کردن زیاد لرزش، تپش قلب، احساس دل آشوب و لکنت زبان میشود. این واکنشها به دلیل اینکه توسط دیگران قابل مشاهده هستند خود باعث افزایش اضطراب شخص میشود. تشخیص و درمان زودهنگام در این اختلال میتواند به کاهش علائم و کند شدن پیشرفت آن کمک قابل توجهی کند و از بروز عوارض بعدی نظیر افسردگی شدید جلوگیری کند. تحقیقات نشان داده اصلیترین درمان این اختلال درمان شناختی-رفتاری است که این برنامه بر اساس همین رویکرد طراحی شده است.
نوشته زیر از زبان یک نوجوان ۱۵ ساله مبتلا به اضطراب اجتماعی نوشته شده:
«در تمام عمرم خجالتی بودم، اما شروع پایه جدید واقعا برایم ناخوشایند شد. مدرسه بزرگ بود و دوستان اندکی که داشتم با بچههای جدید به گردش میرفتند. از این خیلی نگران بودم که بچههای جدید فکر کنند که من احمق و عجیب و غریب هستم. تنها گفتگوی من با بچهها از طریق واتساپ بود. یک کانال شخصی ساختم و شروع به فعالیت کردم و دوستانم را دعوت کردم ولی بعد از مدتی کانالم را بستم، زیرا نمیدانستم وقتی بچهها آن را میخوانند چه فکری در باره من میکنند . فکر میکردم به هر حال زندگی من خیلی کسل کننده و احمقانه است و بچههای دیگر من را تحویل نمیگیرند و فکر میکنند که من بازنده هستم، بهخصوص که در ورزش فوتبال مهارتی نداشتم؛ کسی به من توجهی نمیکرد چون من چیز باارزشی نداشتم. در سال اول بیشترین وقتم را یا به معلم کامپیوترم کمک میکردم یا در کتابخانه درس میخواندم. به تدریج داشت از مدرسه بدم میآمد به طوری که گاهی اوقات خودم را به مریضی میزدم تا مجبور نباشم به مدرسه بروم. اکنون درمانگری به من گفت که مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی هستم. روي این موضوع کار کردهام و میتوانم بگویم که درباره آنچه که بچهها در مورد من فکر میکنند کمتر احساس نگرانی میکنم. از آنها میخواهم که مرا دوست داشته باشند، اما این را یاد گرفتهام که اگر هم مرا دوست نداشته باشند این آخر دنیا نیست.»
«دلآرام» را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:
Delaram_psych@
میثم.ف: خیلی ممنون که باعث شدید بتونم استرسم رو کنترل کنم.
نسترن.س: ممنونم بخاطر جلسهها و برنامهتون برای منی که همیشه بی انگیزم جرأت رویارویی با مشکلاتمو داد چه در اجتماع و چه در زندگی شخصی
مادر ستایش.ط: ممنونیم از حمایت وراهنمایی های شما. بنظرم ستایش ترس از قضاوت رو داره کنار میذاره:
به تازگی فعالیت اینستاگرامش بیشتر شده واز خودش وحرکات ورزشیش استوری میذاره
تصمیم به تغییراتی در استایل پوشش داده،(تغییرظاهری داره)صورتش رو گریم های متفاوت میکنه...
طرحهای جدیدی برای طراحی انتخاب میکنه که بیشتر ذهنی هستن نه کپی
مادر/پدر ناشناس: چقدر لذت بخش بود مطالب این دوره. من خودم اکثر اوقات توانایی نه گفتن ندارم و این مطالب واقعا آموزنده بود و راهکارهای مفیدی بود. ممنونم